fredag 1. april 2016

Forresten!!

Dere som har lest litt her inne, vet jo at eldste sønn har slitt med balanse pga KISS/KIDD og at vi i samarbeid med manuellterapaut Bent Brask har jobbet mye med dette det siste året. 
Det er vondt å se når barnet ditt står igjen når klassen skal på sykkeltur, og han ikke får vært med på hele turen. Vi kjører og henter altså, så det har aldri vært noe problem. Men det er noe med å gå være med på hele greia - samholdet, praten på turen både frem og tilbake. Han gikk jo glipp av det. Og det ble en ekstra liten byrde, hvertfall på mor og far som plages med følelsen av å ikke strekke til - igjen!

Så nå er det med stolthet jeg hadde tenkt å  legge ut en liten filmsnutt av en flott gutt som har knekt sykkelkoden! Skal si at tårene trillet på film-fotografen her 😉
Men... Den filmen ville ikke lastes opp, så da får dere ta mitt ord for det! 😊



Detta vart stusselig, ja....

Snart ett år siden siste bloggpost. Kan ikke akkurat skryte på meg skrivekløe skjønner jeg...

Dagene er fulle av jobb og fritidsaktiviteter, ukene raser i vei. Jeg synes faktisk ikke det var så veldig lenge siden juleferie - og nå er påsken jammen meg over også. 5 uker til neste nasjonale fridag, som jo også gir en liten mulighet for en fri-fredag da den er så ille inneklemt at den nesten ikke teller.
Det er hvert fall det skoleruta sier.

Og når jeg først snakker om skoleruta... Det var en debatt som rullet her for ikke så lenge siden, der spørsmålet var om ungene våre trenger 13 uker pr år med ferie.
Jeg skal ikke begi meg ut i den debatten, men jeg skal mene litt likevel.
Det er nemlig slik at jeg synes faktisk at ungene trenger de feriedagene det er lagt opp til i skoleruta. Jeg ser tydelig på mine to at de blir slitne av skole , lekser og forventninger fra både lærere og foreldre. Husker den perioden de gikk på SFO i tillegg. De var utslitte, på samme måte som oss, når fredag ettermiddag kom. Da hadde de hatt 5 dager med "jobb", en jobb så full som noen. Arbeidstid fra 8 til 16.30. Alle blir da slitne av det!!?

Så ja, la ungene beholde sine 13 uker. Det er en skikkelig kronglete kabal å få til å gå opp, been there - done that! Men alle får det faktisk til, og de som ikke har barn enda, ja de vet også at dette kommer så de kan begynne å forberede seg med en gang.
Nå er jeg heldig, ungene er blitt så store at de klarer seg selv en formiddag og to. Tempoet er lavere, og selv om vi voksne i familien må holde Norge i gang, så blir det en helt annen atmosfære i heimen når gutta har skolefri.
De får passe på å nyte det, for når de treffer arbeidslivet så er det no mercy - da snakker vi ikke om 13 uker med ferie. Da har man 5 uker pluss noen dager om man er heldig. Og er man enda heldigere, så kan man ta dem samtidig med resten av familien. For det er heller ingen selvfølge overalt.

Nå avslutter jeg med å ønske alle en (snart) god helg. Vi er på vei inn i april, våren er her og solen kommer stadig sterkere frem og fôrer oss med sårt tiltrengte vitaminer.
Jeg skal prøve å skrive litt oftere. Kanskje det blir mer mat og sånn etterhvert. Det er det jo så få som skriver om...hihi!


torsdag 28. mai 2015

Torsdagspizza

Ettersom store gull skal på sommeravslutning/klassefest i morgen kveld, bestemte vi oss for å lage pizza i dag. Det har selvfølgelig vært fotballkamp i dag også, og da er det godt å komme hjem til en godbit 😉 
Jeg lager to pizzaer, en til gutta som er half and half med skinke og pepperoni, og en til "de voksne" som er noget mer spicy. 
Deigen blir til av 4,5dl lunket vann, som jeg blander inn ca 75 gr tørrgjær. 10dl hvetemel, en teskje med salt og 4ss olivenolje. Det blir til to emner som passer perfekt på et stekebrett. Ikke kjempetykk bunn, men akkurat passe. 
Pizzaen står 17-18 min i ovnen på pizzafunksjon, så vi får litt sprø bunn. 

Så nå sier vi velbekomme og samler oss til kveldskos rundt stuebordet! 


And the days go on...

I går var det onsdag. Tidsklemma tok oss litt da største sønn (han som har hatt kids/kidd) var til en lang behandling hos manuellterapaut. Dessverre ser vi st han har en lite fleksibel tøyelighet i ryggen og sterkt utviklede moro-reflekser, og nå gjør det at det er vanskelig å sykle. Han finner ikke helt balansen, og klarer ikke å la ryggen følge med til begge sider for å stabilisere. Nå har han hatt noen behandlinger hos fantastiske Bent Brask, en lifesaver av de sjeldne for oss, og nå er det øving somm gjelder. Med litt hard jobbing, skal han sykle i sommer! 


Så middagen i går ble som vanlig av det lettvinte slaget. 
Hadde noen tynne lettrøkte kotelettskiver som jeg stekte, og etterpå brukte jeg pannen med litt god olje og freste litt rødløk, rød paprika, tomat og grønnkål. 
Sammen med resten av gårsdagens tzatziki ble det et "herremåltid". 

I dag er det fotball på timeplanen etter jobb og skole, og jeg har lovet gutta hjemmelaget pizza. 😃

tirsdag 26. mai 2015

I en hektisk hverdag....

.... er det ikke alltid like lett å få til gode rutiner. Da tenker jeg spesielt på gode matvaner.
Ettermiddagene går med til lekser og trening, og det bli gjerne sent før vi har middag på bordet. Og ja - som mange andre kjenner jeg at det er fort gjort å ty til enkle løsninger.

Men jeg prøver å få i oss sunn kost, og nå tenkte jeg å snu fokuset på bloggen til hva vi spiser, hva jeg lager , alle dager. Det være seg oppskrifter på frokost, middag, dessert, kake til kaffen - you name it :)

I drivhuset mitt har jeg sådd mye godt. Jeg elsker å bruke friske urter i maten, og nå har jeg basilikum, sitrontimian, oregano og mynte. Og tomat, agurk, løk, salat og chilli.
På utsiden av drivhuset har jeg rabarbra. Det har jeg ikke vært flink nok til å bruke selv, men har gitt bort alt. Men nå har jeg lest meg opp på litt oppskrifter med rabarbra, og har store planer om å bruke neste avling selv. Rabarbra er villig hos meg, så jeg kan høste inn 3-4 ganger pr år. 

To oppskrifter jeg skal kaste meg over først, er rabarbrasyltetøy med vanilje og grunnlovsdessert.
Bilder og oppdatering med oppskrifter kommer :)


Så for å begynne , dagens lettvinte middag (og low carb så det holder, for dere som tenker på sånt) var som følger:

4 store kyllingfileter skjært i passe biter, stekes i litt smør.
Lag en tzatsiki med en revet agurk, en kinesisk hvitløk , gresk youghurt, litt saft av en sitron og litt pepper.
Lag en salat av agurk i store biter, fetaost (på glass med oljen i ), små tomater delt i to, rødløk i passe biter og grønne oliven.
Når kyllingen er ferdig stekt, ta den ut av pannen. Bruk pannen til å vende litt grønnkål i olivenolje og sitrondråper, så den blir myk.

Anrett kylling på grønnkål, ha over litt sesamfrø og tzatziki. Server salaten ved siden av.
Her burde det vært lagt til et fancy bilde, mne det glemte jeg å ta - for jeg var alt for sulten.
Neste gang!
 

Ha en fortsatt god tirsdag :)





søndag 1. desember 2013

AB - challenge

1. desember - ikke akkurat dagen å legge ut om gode forsetter antagelig.

Men her for en drøy mnd siden, leste jeg et innlegg på facebook om en utfordring - ab challenge.
Jeg var tøff i stryta og sendte utfordringen videre.... Det er vanskelig å sende noe sånt videre uten å ta den selv, så her i huset bestemte vi at 1.desember var dagen , og det skulle vare i 30 dager.


Se nøye på den.... Det begynner pent, men allerede nå har jeg begynt å grue meg til slutten av mnd. Det fine er at jeg vet så godt at muskler er ferskvare, og at jo mer man bruker dem, jo bedre blir det. Så med en progressiv økning av antall repetisjoner, så er det ikke sikkert at jeg synes det er så ille i slutten av desember. Her blir det ikke vaskebrett (det skal mirakler til nemlig) men kanksje jeg får en opplevelse av å faktisk ha magemuskler.

Første runde er gjennomført. Og i morgen er det atter en dag :)

onsdag 27. november 2013

Naturens under

At en himmel kan være så fantastisk vakker!


Bildet er tatt i dag kl 16, fra taket på Torvbyen og ut mot FMV.

Nydelig!!