torsdag 4. oktober 2012

Folkeopplysningen?

Har du sett det?
Programmet på NRK1 som tar for seg alternative behandlingsformer og river dem i filler? Gjør et tappert forsøk på det hvert fall.

Jeg har benket meg i sofaen foran tv, og var forventningsfull til et program på statskanalen i beste sendtid.

Fy så skuffet jeg ble!!
Hvem er denne Andreas Wahl? ...hva tror han at han er?
Min oppfatning av han er at han rett og slett lager en useriøs vinkling på et i utgangspunktet bra "konsept" - programmet altså.

Jeg har selv benyttet meg av alternative behandlingsmåter.
Blant annet ble det på sykehuset satt akupunktur på meg da jeg skulle føde barna mine. Når sykehusene selv benytter seg av behandlingsmetoden, er det antagelig fordi de ser at det har en effekt!

Fra tenårene av var jeg veldig hardt plaget av pollenallergi. Det var så ille at jeg fikk kortison på våren, pluss at jeg gikk på medisiner og hadde inhalator. Og mye kortison vil gi en bivirkning, det er hvert fall bevist.

Så fikk jeg prøve kvantemedisin! En ny verden åpenet seg, jeg kunne etter TO behandlinger være ute selv om bjørka blomstret og bjørkepollen gjorde sitt beste for å ødelegge dagen for meg.
Nå kan jeg være ute mens naboen klipper gresset, uten å få pusteproblemer og opphovnede øyne.

Hvem er da Andreas Wahl, som påstår at dette ikke virker?
Har han virkelig forsøkt å få hjelp av en av disse behandlerene som han direkte latterliggjør med sin klipping og liming i programmet?
Hadde jeg fått beskjed fra to forskjellige behandlere om at jeg har tette årer, ville jeg foretatt en litt annen undersøkelse hos lege enn å ta blodtrykket og så avfeie "diagnosen". Bare for å ha det klart!

Kanskje du skulle holde deg til gatefysikk, eksperimenter og demonstrasjoner - og holde deg for god til å tråkke på noe du ikke vet nok om til å forstå. Og slutte å fnyse av alle oss som har fått god hjelp av alternative behandlere. For vi finnes, som levende bevis på at det virkelig har noe for seg.

Og dere andre - les denne artikkelen fra Aftenposten, skrevet av Anders Danielsen Lie .

Ja, til smertefrie behandlinger uten bivirkninger og den terapautiske kontakten !

3 kommentarer:

  1. Jeg skal slenge på et sitat sakset fra Dagbladet også:

    "Programmet kunne vist nytten av et samarbeid mellom alternative behandlere og helsepersonell. Det er mange glimrende eksempler på at brobygging mellom profesjonene kommer pasientene til gode. I stedet blir noen profesjoner bærere av sannheten mens andre slaktes. «Folkeopplysningen» velger å bruke direktør Hanne Nøkleby ved Folkehelseinstituttet som sannhetsvitne på at vaksiner er ufarlige. Vel vitende om at hun i sin stilling er forpliktet til å skape trygghet rundt vaksinasjonsprogrammene. Mange nordmenn tok svineinfluensavaksinen fordi Nøkleby offentlig og ukritisk anbefalte den til alle, også til gravide og til barn. I ettertid må staten betale millioner i erstatning til de som fikk livene sine ødelagt. Ingen som er kritiske til vaksiner fikk komme med sine synspunkter i programmet. Hvorfor betaler staten millionbeløp til vaksineskadde når vaksiner er ufarlige? I samme program har to alternative behandlere uavhengig av hverandre påstått at en ung kvinne har utfordringer med sine blodårer. Som sannhetsvitne på at dette ikke stemmer intervjuer Wahl en lege som påstår at pasientens blodårer er helt fine. Men legen undersøkte aldri pasientens blodårer. Wahl har ingen kritiske spørsmål til de personene han har gitt mandat til å inneha fasiten."

    nemlig!

    SvarSlett
  2. Jeg er all for alternativ medisin. Men, det lille jeg har sett av Folkeopplysningen, så sa han ikke at det ikke virker. Men at det er placeboeffekten som slår til. Men for meg er det det samme hva som funker, bare det funker.
    Og jada, jeg fikk også akupunktur på sykehuset og har sett barn blir bra av "sukkerpiller" (det sist iflg.kritikere)

    Ellers ville jeg kanskje ikke tatt dette programmet så personlig. Du vet hva som virker for deg - det er vel det som er det viktige?

    SvarSlett
  3. Jeg synes et program som man kaller "folkeopplysningen" burde hatt et mer seriøst innhold.
    Å latterliggjøre på den måten de gjør her, blir rett og slett for useriøst. Programlederen lar det gå sport i å henge ut en lovlig yrkesgruppe.

    Jeg vet hva som funker for meg ja, og stiller vel da som en sterk motvekt til de som ikke har prøvd , men likevel mener at det IKKE virker.

    Tipper enkelte behandlere som blir stemplet, tar det personlig, og da er det jo greit å kunne stå frem å si at man har forsøkt og at det hjalp :)

    SvarSlett