torsdag 24. november 2011

Byen min!

Jeg er så glad i byen min. Fredrikstad! ... jeg kunne ikke tenkt meg å bo noe annet sted. Det er sikkert derfor jeg har blitt her også. Jeg har familien min her, vennene mine, jobben min. Og så finner man noe for enhver smak. Byen yrer av uteliv, kanskje spesielt om sommeren. Å sitte på brygga en sommerkveld og bare se på folkelivet, det er nytelse.

Gamlebyen er virkelig noe for seg selv. Masse historie i alle vegger, og rett og slett trivelig å rusle rundt i.

Her kan du spasere på brosten og se inn i de mange hyggelige butikkene, sette seg på en kafé og bare kjenne på hvilepulsen, eller hva med å pakke en piknik-kurv og finne et rolig sted på vollen? 


Om vinteren kan man stå på skøyter i vollgravene. Ja, når det er frosset vel og merke. Eller man kan ake...

Her er to som storkoser seg med aking i Gamlebyen

Hvis du ikke har vært på besøk i den flotte byen vår, synes jeg du skal komme en tur. Det er ingen by som Fredrikstad :))



Når lemmæne faller på Flora og stolær og bord settes frem, når finger'n kan stikkes i jorda og trekkfuglæne kommer hjem. Da ligger du snart utpå Søster og fiskær og gjør som du løstær. Takk kjære Trægde for høytrykk i kø, borte er kulde og holke og snø. Sommer'n er herlig i Fredrikstad, når du bare kan tælle og vele omkring, du føler deg oppstemt og sjeleglad - som en skreddersydd scoring fra en FFK-ving. Å sludre en samtale på byens torv, ta båten til Strømstad og der keka korv. Ja, da har du det bra - og det skal du ha i Fredrikstad.

Å sitte på brygga med reker og tenke på sletts ingenting. Det krittæs opp paradis-streker og småjentene slår på ring. Ved Tollboden sparkær no'n guttær, og vinter'n er best når han sluttær. Kjenn at det dufter av nystekt makrell - deilig i korterma til sent på kveld. Sommer'n er herlig i Fredrikstad, når du bare kan tælle og vele omkring, du føler deg oppstemt og sjeleglad - om det kommer en særping det gjør ingenting. Du treffer en kjenning og slår av en prat - du ligger på svaberget brunstekt og lat. Ja, da har du det bra - og det skal du ha i Fredrikstad.

I Gågata surrær det stemmær og du er en røst iblant dem. Se jordbæra kostær en femmer - kjøp fløte og ta med deg hjem. Det døsas på benkær i parken og kjærlighet rissæs i barken. Ikke no' sted er det finære nå - kom og se sjøl det er lett å forstå: At sommer'n er herlig i Fredrikstad, når du bare kan tælle og vele omkring. Du føler deg oppstemt og sjeleglad, og en skydott for sola det gjør ingenting. Spis middag i friluft og smak nypotet. Kjøl ned no' kaldt når en dag blir for het. Ja, da har du det bra og det skal du ha i Fredrikstad. Ja, det skal du ha i Fredrikstad.

1 kommentar:

  1. Skikkelig patriot, skjønner jeg. Men Fredrikstad er også en flott by, du har rett i det ;)

    SvarSlett